آقای سلیم صافی، ستون نویس و تحلیلگر معروف پاکستانی طی نگارش ستونی تحت عنوان افغانستان، جشن بگیریم یا عزاداری کنیم، با اشاره به توافق دوحه و سفر اخیر عمران خان، نخست وزیر پاکستان به ایالات متحده و استقبال گرم وی از سوی ترامپ، گفت: ما آن زمان که عمران خان به ایالات متحده سفر کرد تصور کردیم که آمریکا چقدر از پاکستان استقبال کرد، اما بعداً معلوم شد ترامپ این استقبال را به خاطر معامله کشمیر و برآورده کردن اهداف مودی، نخست وزیر هند کرده است

 آقای سلیم صافی، ستون نویس و تحلیلگر معروف پاکستانی طی نگارش ستونی تحت عنوان افغانستان، جشن بگیریم یا عزاداری کنیم، با اشاره به توافق دوحه و سفر اخیر عمران خان، نخست وزیر پاکستان به ایالات متحده و استقبال گرم وی از سوی ترامپ، گفت: ما آن زمان که عمران خان به ایالات متحده سفر کرد تصور کردیم که آمریکا چقدر از پاکستان استقبال کرد، اما بعداً معلوم شد ترامپ این استقبال را به خاطر معامله کشمیر و برآورده کردن اهداف مودی، نخست وزیر هند کرده است.

وی همچنین پیروزی طالبان به این راحتی را مورد تعجب قرار داد و گفت: بایدن در مورد شکست ظاهری خود در افغانستان، این دفعه به جای پاکستان، اشرف غنی را مقصر دانست. به دلیل این اقدام آمریکا و پیروزی طالبان، دولت، وزرا و گروه های مذهبی پاکستان بسیار خوشحال شدند، ولی ملی گرایان پختون عزادار هستند. در حالی که دانشجویانی مانند ما تمنا می کنند که نیازی به جشن گرفتن و عزاداری کردن نیست چون وضعیت هنوز مشخص نیست. احتمال بهبود هم وجود دارد و احتمال خطر نیز وجود دارد ولی به احتمال زیاد بعد از مدتی عزادار خواهیم شد.

دلیل این امر این است که با اینکه اکنون طالبان در مورد تشکیل نظام سیاسی مشترک (دولت مشترک) با گروه های سیاسی مخالف نیز صحبت کردند و اطمینان همکاری دادند، اما وقتی "امارت اسلامی" را احیا می کند، بعید است که رهبران شمال افغانستان در این سیستم قرار بگیرند. هنگامی که آن ها مایل نیستند سایر جناح های افغانستان نیز با طالبان مخالف می شوند و گروه سیاسی مخالف طالبان تشکیل می دهند. بعید است که کشورهای غربی، دولت طالبان را در این صورت که همه گروه های افغانی را شامل نکند، به رسمیت بشناسند. اگر پاکستان دولت طالبان را بدون کشورهای غربی به رسمیت بشناسد، بار دیگر پاکستان هدف خشم کشورهای غربی قرار خواهد گرفت. در این بحران به وجود آمده که دولت عمران خان اقتصاد کشور  را به صندوق بین المللی پول و بانک جهانی پیوند داده است، همچنین شمشیر گروه ویژه اقدام مالی نیز روی سر وی قرار گرفته است، حال تصور کنید زمانی را که ایالات متحده و متحدانش خشم خود را به پاکستان ابراز کنند، وضعیت پاکستان چطور خواهد شد. خدا کند حدس من اشتباه باشد، اما من فکر می کنم موفقیت طالبان در هر زمان می تواند برای پاکستان فاجعه بزرگی باشد.

نگارنده: سلیم صافی، ستون نویس، خبرنگار و تحلیلگر معروف پاکستانی.

کد خبر 10997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =